Josef Fares har gjort sig ett namn som en av de mest innovativa spelutvecklarna inom samarbetsspel. Med en passion för att skapa spel som både engagerar och utmanar har han gång på gång imponerat på både kritiker och spelare världen över. Här är en lista över de spel som han och hans studio Hazelight har utvecklat, med en beskrivning av vad varje spel handlar om:
- Split Fiction (2025)
I Split Fiction hoppar du mellan sci-fi- och fantasyvärldar som de två huvudkaraktärerna Mio och Zoe. De är författare som fastnat i sina egna berättelser och måste samarbeta för att återfå sina minnen och fly från en maskin som stjäl deras idéer. Spelet bjuder på spektakulär grafik, innovativa spelmekaniker och är Hazelights mest ambitiösa projekt hittills. - It Takes Two (2021)
It Takes Two är ett fantasifullt spel där du och en vän spelar som ett föräldrapar som förvandlats till dockor. Tillsammans navigerar ni en magisk värld fylld av pussel, hinder och utmaningar för att laga er relation. Spelet kombinerar humor, kreativitet och hjärtevärmande berättelser på ett unikt sätt. Det vann utmärkelsen Årets spel på The Game Awards 2021. - A Way Out (2018)
I A Way Out tar du och din spelpartner rollen som två fångar, Vincent och Leo, som försöker fly från ett fängelse. Spelet är utformat för att spelas i co-op och erbjuder en mix av action, smygande och emotionella berättelser. Det sticker ut med sin innovativa split-screen-mekanik och sålde över en miljon exemplar inom tre veckor efter lanseringen. - Brothers: A Tale of Two Sons (2013)
Brothers: A Tale of Two Sons är ett känslosamt äventyr där du styr två bröder samtidigt. De ger sig ut på en resa för att hitta ett botemedel till sin sjuka far. Spelet fokuserar på relationen mellan bröderna och bjuder på pussel och utforskande i en magisk, vacker värld. Spelet belönades med BAFTA Game Innovation Award 2014.
Vad gör Josef Fares spel så speciella?
Josef Fares spel är inte bara tekniskt imponerande; de bygger också på unika idéer som skiljer sig från mängden. Samarbetet mellan spelarna är kärnan i hans spel, vilket gör att varje titel känns som en gemensam upplevelse snarare än en individuell prestation. Spelen handlar om att dela berättelser och lösa problem tillsammans, och det är den typen av engagemang som har gjort Fares till en av spelvärldens mest hyllade utvecklare.
Hazelights framgångsrika co-op-modell
En av anledningarna till Hazelights framgång är deras fokus på co-op-modellen. Alla Josef Fares spel kräver att två spelare samarbetar för att lösa pussel och klara spelet. Med funktioner som Friend’s Pass i Split Fiction, där en spelare kan bjuda in en vän att spela gratis, sätter Hazelight alltid spelupplevelsen först.
Josef Fares och hans inställning till spelbranschen
Josef Fares är känd för sin frispråkighet, inte minst hans ikoniska ”Fuck the Oscars”-tal under The Game Awards 2017. Han är en stark förespråkare för att spel är en konstform och har kritiserat mikrotransaktioner och loot-boxar i branschen. Detta speglas också i Hazelights spel, som är fria från sådana element.
Varför Josef Fares spel fortsätter att imponera
Det som gör Josef Fares spel så unika är deras kombination av starka berättelser, innovativ spelmekanik och krav på samarbete. Från de känslosamma stunderna i Brothers till det episka äventyret i Split Fiction visar Fares att han inte bara är en spelutvecklare utan en visionär som förstår vad som engagerar spelare på djupet.
I slutändan är det inte bara spelen som imponerar, utan också sättet Josef Fares tar spelvärlden med storm.m.