Uncategorized

Borde man ha profilkläder till spelarlag inom E-sport?

Att använda profilkläder är att satsa på sammanhållning, varumärkesförstärkning och den eller de personer som bär kläderna. Kläderna blir en del av varumärket och marknadsföringen av sporten, vilket garanterat kommer att förstärka det så viktiga helhetsintrycket.

Rätt typ av profilkläder kan bidra till att en person eller ett helt lag står ut i mängden. Lägg till en ”catchy” slogan och en företagslogotyp så har du garanterat gjort ett bestående intryck. Även give-aways i samband med tävlingar, turneringar och övriga events gör att besökarna blir positivt inställda.

Skräddarsydda lösningar

Som E-sportare kan man välja mellan egendesignade t-shirts, pikéer, hoodies och mycket annat. Kläderna kan individanpassas på så vis att varje utövare är med från start och väljer färger, material och mönster. De kan även utformas och designas så att de passar en hel klubb där alla har likadana profilkläder för att ge ett enhetligt intryck.

Ansiktet utåt

I ett företag, en organisation, en klass eller ett idrottslag är deltagarna ansikte utåt. Om en känd E-sportprofil, som exempelvis Johan alias Naniwa Lucchesi eller Marcus alias Thorzain Eklöf, är klädda i profilkläder så stärker de inte bara sitt eget namn, utan också den klubb/det team de eventuellt tillhör.

De båda är två av Sveriges mest framgångsrika Starcraft II-spelare. Det kan vara en god affär att satsa på sponsring av individanpassade profilkläder som kan bäras i samband med stora E-sporttävlingar. Personer som är intresserade av E-sport kommer att känna igen svenskarna genom kläderna, vilket med all sannolikhet ökar intresset för sporten (och sponsorn). I synnerhet om kläderna är roligt och coolt designade.

Igenkänning och förtroende

Inom yrkesområden som hotell och restaurang signalerar profilkläder en viss kompetens, vilket skapar förtroende från kundernas håll. Det är också lättare att komma ihåg vilket hotell man har bott på om man minns logotyper eller slogans på kläder och produkter. Detta kan naturligtvis även tillämpas på branscher som E-sport.

Tesen om att profilkläder är ett effektivt sätt att nå ut med sitt varumärke förstärks genom undersökningar som har gjorts av företaget New Wave Group.

I en av undersökningarna skickade företaget med en penna med tryck till personer som ombads delta i en varumärkesundersökning. Det visade sig sedan att svarsfrekvensen ökade med hela 63% bland dem som fick med pennan. Resultatet visade att profilprodukter till och med är ett effektivare marknadsföringsverktyg än tv-reklam.

Fördelar med profilkläder

– Skapar igenkänning och sammanhållning
– Ger en känsla av kompetens och professionalism
– Kan skräddarsys efter individen alt. laget
– Lyfter fram en verksamhet, vara eller tjänst
– Personen/laget som bär kläderna uppmärksammas
– Passar perfekt som give-aways (profilprodukter)

Alla har något att vinna

För företag som upptäckt E-sport på ett tidigt stadium är vinsterna stora. Många sponsorkontrakt genererar stora pengar tack vare igenkänningen. Det är också något som utövarna får ta del av, vilket gör det till en solklar ”win-win-situation” för alla inblandade.

Även sportsbetting har vuxit och blivit enormt stort. Något som flera stora spelbolag, tillika onlinecasinon, har tagit fasta på. Många av dem erbjuder särskilt designade profilkläder och profilprodukter till sina största spelare. Vinsterna blir som i tidigare exempel att såväl spelbolagen som E-sportutövarna syns och tjänar pengar.

Öka lagandan och stå ut i mängden

I framtiden verkar ökad samhörighet, laganda och igenkänning vara det nya att satsa på. Med egendesignade gamingtröjor och exklusiva profilprodukter kommer du en bra bit på vägen mot ökad igenkänning.

Den som önskar imponera vid nästa LAN eller E-sportevenemang gör enkelt en storstilad entré i originella sportkläder och med exklusiva give-aways, vilket stärker varumärket och sammanhållningen ännu mer.

Källor:

Produktmedia
IT Media Group

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *